Každý provozovatel webu či eshopu by měl mít alespoň zevrubný přehled o své konkurenci. Jak si však vytvořit obrázek o kvalitě a návštěvnosti cizího webu? Přečtěte si pár našich tipů.

Návštěvnost

Základním pilířem při posuzování kvality webů je bezesporu jeho návštěvnost. Důvodů pro měření návštěvnosti cizích webů může být mnoho:

  • Porovnání s konkurencí
  • Tvorba marketingové strategie
  • Koupě reklamy, ať už v podobě PR či banneru
  • Partnerské a affiliate programy
  • Koupě webu

Samozřejmě, nejrozšířenějším nástrojem pro sledování návštěvnosti a dalších statistik je Google Analytics. Data z nich jsou však přístupna pouze majitelům či správcům daného webu a je tedy pouze na nich, zda-li Vám do nich udělí přístup pro ověření informací v případě zvažování koupě webu či reklamy na něm.

Nejšikovnějším a často užívaným nástrojem pro nezávislé měření návštěvnosti je portál SimilarWeb.com. Ten funguje i v rámci free verze poměrně spolehlivě a měří pro potřeby základní analýzy vše podstatné. Profesionální verze rozšiřuje naše portfolio možností a služeb, ale pro naši občasnou práci se spolehlivě obejdeme i bez nich. Co ve free verzi SimilarWeb nabízí?

Základní přehledy návštěvnosti a RANK stránky

Hned po zadání URL cílového webu nás přivítá základní statistické okénko. Pro potřeby článku jsem zvolil dva nejznámnější české zbožové srovnávače, Heureka.cz a Zbozi.cz. SimilarWeb nám po krátkém vyhodnocování nabídne přehledný výstup základních statistik, jako je global a country RANK, category RANK a jejich stoupající či klesající tendence. Níže je uveden poměrně přehledný graf a informace o návštěvnosti.

Přehledy

Odkazy a klíčová slova

Důležitou funkcí je pro nás přehled odkazů a klíčových slov. Tato funkce už není sama o sobě dostupná pro dva weby najednou (následující data se váží pouze k Heurece), odpadá nám tedy jednoduchý porovnávací přehled (ten je dostupný až v profesionální verzi). Nic nám však nebrání otevřít si dva samostatné přehledy a výsledky porovnat.

Přehled odkazů Přehled klíčových slov

Dobrým pomocníkem se nám může stát přehled návštěvnosti ze sociálních sítí. Ten v základní verzi zobrazuje prvních pět pozic.

Přehled klíčových slov

Nejdůležitější statistiky máme, výčet funkcí SimilarWebu však zdaleka nekončí. Pozornost můžete věnovat například zobrazení webů s podobným obsahem či zaměřením (vhodné pro průzkum konkurence) nebo přehledu cílových skupin.

Zbývá pouze jediná otázka. Lze údajům SimilarWebu důvěřovat? V rámci porovnávání dat z Google Analytics a SimilarWebu na pěti různých projektech jsme vypočítali odchylku od reálných hodnot kolem 10 – 20%, průměrná odchylka všech pěti webů se po zaokrouhlení rovná 13%. Pakliže tuto odchylku vezmeme v potaz, jedná se o chytrý a přehledný nástroj se kterým můžeme pracovat.

Podobné nástroje

Existuje poměrně velká spousta placených či free nástrojů, se kterými dosáhnete podobných výsledků. SimilarWeb uvádíme pro jeho jednoduchost a intuitivní ovládání, nebude však na škodu uvést další nástroje, které při analýze oceníte.

Alexa.com

Nástroj podobný SimilarWebu. Pro zobrazení všech statistik se musíte registrovat. Zdarma máte trial verzi na sedm dní, poté si musíte službu zaplatit.

Semrush.com

Další z analytických nástrojů. Dle uživatelských recenzí je o něco přesnější. Problémem je poměrně pomalé rozšiřování podporovaných zemí, pro tuzemské weby se tak (zatím) prakticky nedá využít.

NetMonitor.cz

Výzkumný projekt, jehož cílem je poskytnout informace o návštěvnosti v České republice. Nenajdete zde všechny weby, převážně naleznete ty s dlouhodobou historií.

Design a obsah

Pokud máte v úmyslu zakoupit na některém z webů reklamu, ať už v podobě PR článku či banneru, případně chcete web rovnou zakoupit, rozhodně byste neměli podcenit sílu designu. Správně navržený design je jedním ze základních parametrů úspěšného webu a nejedná se pouze o grafiku, ale i o funkční strukturu stránek. Pakliže majitel webu neustále vystavuje uživatele složitému přemýšlení na který odkaz vlastně kliknout, akorát jej odradí. Nedílnou součástí je také obsah, který by měl být pokud možno poutavý, věcný, stručný a unikátní. Ke kontrole unikátního obsahu doporučujeme využít nástroj Copyscape.com.

SEO

Cílem SEO (optimalizace pro vyhledávače) je získat ve výsledcích vyhledávání lepší pozici a tím i navýšení návštěvnosti. Při analýze konkurence či partnerského webu není na škodu vytvořit si odhad jejich SEO úrovně a tedy alespoň pomyslného potenciálu růstu trafficu z organického vyhledávání. Docílit toho můžeme několika jednoduchými nástroji, z nichž za nejrozšířenější považuji Seoptimer.com.

Ač se nemůže rovnat schopnému „SEOčkáři“, pro naši potřebu a pomyslné srovnání nám bohatě vystačí a nabídne nám přehledný výsledek jejich auditu.

Přehled klíčových slov

Rozhodně stojí za to vytvořit si představu o odkazovém profilu webu. To provedeme skrze nástroje Majestic či Ahrefs. Oběma nástroji můžeme vytvořit analýzu zpětných odkazů, zkontrolovat jejich indexaci a porovnávat počty zpětných odkazů s cizími weby. Nástroje jsou v základu zdarma.

Dále doporučujeme provést analýzu nevalidních stránek a odkazů. To nejsnáze provedeme skrze nástroj Filipa Podstavce, MarketingMiner.com. Ten v sobě ukrývá několik šikovných funkcí pro generování sitemapy domény, kontroly 404 či analýzu bezpečnosti webu (zda-li se na něm nenachází nebezpečný obsah).

Podpora, zázemí a další

Vhodným krokem při analýze konkurence (převážně u eshopů) je uživatelský test jejich technické podpory a podpory prodeje. Můžete začít odebírat jejich newslettery, sledovat jejich kreativu a případně sami vyzkoušet zákaznický servis, včetně případných reklamací.

V případě zvažování koupě zavedeného eshopu je péče o zákazníky bodem stěžejním, zvláště pak v případě opětovných návštěv a nákupů. Pokud předchozí majitel dával zákazníkům něco navíc, byť by to byl “jen” úsměv na tváři a vstřícný přístup, počítejte se zahrnutím této skutečnosti do webové identity.

Nástrojů pro analytiku a měření existuje samozřejmě velká spousta. Pro vás jsme vybrali jen “pár” zajímavých a jednoduchých, s intuitivním rozhraním a přehledy.

Na závěr Vám přejeme krásné prožití vánočních svátků a slunce v duši.

Michal Legierský

Marketingový specialista

„Mimo svou práci miluji kvalitní literaturu, dobré jídlo a historický šerm. Nepohrdnu skvělým jídlem či výletem do přírody. Zajímám se převážně o správu zbožových srovnávačů a kampaně v Adwords a Sklik.“

Diskuze