Začneme pěkným klišé – rok 2016 byl pro SEO zásadní. Ostatně jako všechny předchozí. A nebude to jinak ani v roce 2017. Podíváme se, na co se dle dostupných informací v letošním roce připravit a jaká novoroční SEO předsevzetí si stanovit.

Tvořte vstupní stránky

Obsah je král - to vědí všichni. Málokdo si však uvědomuje, že obsah není jen o článcích. Možností jsou mraky. Využijte je! 

Pro začátek stačí, když dáte článkům formu a přehlednou strukturu. Použijte podnadpisy, odrážky, vložte video a obrázky správně otagujte. 

Usnadněte uživatelům procházení webu a jako součást vstupní stránky utvořte prostor pro umístění souvisejících produktů a odkazů na další podobný obsah - ocení to. Že to je složité? Jak myslíte - vzpomeňte si na tato slova, až budete smutně koukat na padající pozice. Když už budou padat, alespoň si něco přejte. 

Zdroj:ericksondigital.com

Při tvoření myslete nejen na kvalitu, ale také na kvantitu - ta nikdy není žádoucí. Dlouhé texty nikdo nebude číst, zvláště v poslední době, kdy lenost číst je stále větší. I díla klasických autorů se v knihách strukturují do podnadpisů a odstavců, aby byly snáze čitelné. Searchmetrics.com ve své studii pro rok 2016 uvádí, že na předních pozicích jsou stránky, které obsahují 1633 znaků (desktop), respektive 1 222 znaků (mobile).

Studie navíc nacházejí souvislosti mezi přehledností a množstvím menu, tlačítek a dalších interaktivních prvků u stránek umístěných na předních pozicích.

Vyhledávače se učí rychle

Počítejte s tím! Dnes už je zkrátka neobelstíte. Ba naopak. Buďte maximálně přirození v tom, jaký obsah publikujete. Vyhledávače vás pochválí. Opravdu. Při svém hodnocení stále více zohledňují to, jak obsahově konzistentní jste. Vyhledávače dnes už dobře vědí, že tričko patří mezi oblečení a že Steve Jobs souvisí se značkou Apple. Čím více konzistentní budete a čím více tématicky příbuzných slov vaše stránky budou obsahovat, tím spíše se dostanete na přední pozice v SERP. Že by další příležitosti pro promyšlené mikrostránky?

Zdroj:Searchmetrics.com

Google se zkrátka učí číst souvislosti mezi řádky a chápat je stejně jako lidé. A začíná mu to jít velmi dobře - jste na to připraveni? Dobrý vhled do současných snah Google chápat vámi nabízený obsah objasňuje přednáška z květnového The Inbounder.


Mobil? Mám

Super! Každý z nás má mobilní telefon a často i tablet. Takže asi víte, kolik času na něm trávíte. Tak proč vaše stránky stále nejsou mobil friendly? Že potřebujete argumenty, tady jsou!


Zdroj: consumerbarometer.com

Věděli jste například, že 90 % lidí z populace 16-34 (je denně online na mobilních zařízeních? A že to v průměru dělá desítky minut brouzdání po internetu, kde přicházejí do kontaktu s reklamou a stránkami, které se v mobilních zařízeních hezky zobrazují? A kde jsou ty vaše?

Zdroj:consumerbarometer.com

Pokud jste doposud této problematice nepřisuzovali žádnou pozornost, zastavte se, zhluboka se nadechněte a začněte s tím něco dělat! Nezatloukejte hřebíky do rakve vašeho podnikání předčasně. Ještě je čas, ale není ho mnoho. 

Google totiž oznámil (4. 11.), že začíná testovat separátní index pro mobily. Stránky, které nebudou přizpůsobeny pro prohlížení na mobilních zařízeních, prostě nezobrazí.

Bezpečnost až na 1. místě

Rozdáváte své osobní údaje na počkání? Asi nikoliv. Tak proč dáváte internetovým škůdcům možnost získávat tyto informace z vašich stránek? Zabezpečení webu pomocí protokolu https je stejnou samozřejmostí, stejně jako vaše běžné pojištění. 

Jestliže své stránky na https stále nemáte, doporučujeme přechod na zabezpečený protokol zařadit mezi vaše novoroční předsevzetí. Nejenom, že Google zabezpečený nákupní proces požaduje pro spouštění Google nákupů, ale zároveň v případě absence SSL certifikátu bude váš web ve výsledcích vyhledávání znevýhodněn a označen nehezkým příznakem.

Pop-up okna?

Vadí vám vyskakovací okna? Tak proč to samé děláte svým návštěvníkům? Copak nepřijdete na jiné efektivní řešení, jak z lidí vytáhnout e-mail nebo jim darovat slevu na první nákup? Možností je spousta a rádi vám s nimi poradíme.

Ať už u pop-up oken zůstanete, či nikoliv, určitě je pro rok 2017 přestaňte zobrazovat v mobilních zařízeních. Pokud je Google vyhodnotí jako obtěžující (zabírají příliš mnoho prostoru), budou vaše stránky znevýhodněny ve výsledcích vyhledávání.

Rychlost hraje roli

Informaci, že byste měli pracovat s velikostí webu a tedy s délkou načítání stránek a snažit se ji snižovat či udržovat na nízké úrovni, asi máte zapsanou. Ale děláte pro to něco? 

Optimalizujte velikost jednotlivých prvků se svým developerem a snažte se, o co možná nejmenší velikost stránek. O tom, co posíláte do mobilních zařízení ani raději nemluvíme. Tam se více, než kde jinde držte otřepaného „Less is more“.

Věděli jste, že délka načtení stránky mezi 1 a 2 sekundou může být rozhodující ve výši konverzního poměru až 0,5 %. Zkuste se zamyslet, o jaké částce se bavíme. 

Velikost stránek hraje roli nejen u desktopu, ale svůj význam má i pro mobilní vyhledávání. Google navíc otevřeně v březnu 2016 hovořil o malé rychlosti mobilního vyhledávání a snaze tuto situaci dále řešit. Odpovědí je podpora AMP (Accelerating mobil pages), která se hodí především pro obsahové weby. V poslední době se však setkáte i s implementacemi na poli e-commerce.

Lokální vyhledávání

Sami to znáte. Přes mobilní zařízení zadáte „pizza restaurace“ a v případě, že Google umožníte získat data o vaší poloze, máte k dispozici relevantní, geolokačně tříděné výsledky vyhledávání i s doporučeními, kam zajít na pizzu. 

Google se bude i v roce 2017 snažit tyto výsledky zpřesňovat a už nyní do nich promítá celou řadu informací. Věděli jste například co vše seznam doporučených restaurací ovlivňuje? Je to třeba pravidelná aktualizace profilu na Google místech, hodnocení uživatelů, otevírací doba a řada dalších signálů. Jste mezi ostatními lokálnimi konkurenty vidět? Pokud ne, je na čase začít dřít.

Strukturovaná data

Víte, o čem je řeč? Jde o čistě programátorskou záležitost, která vám může pomoci přivést další publikum uživatelů. Váš programátor dokáže dle určitých pravidel označit konkrétní části kódu, jako je název produktu, cenu, autora článku, které se pak mohou zobrazit ve výsledcích vyhledávání, jako rozšíření. Světlo světa strukturovaná data spatřila již před několika lety, ale kupodivu s nimi řada stránek stále nepracuje. Google neustále připomíná jejich význam a to i pro mobilní vyhledávání. Domníváme se, že právem. 

Video se Googlu líbí

Google + YouTube = VSL . To je fakt, se kterým je potřeba se smířit. Tendence Google protěžovat YouTube neplatí pouze pro placenou reklamu, ale i pro SEO. Je zřejmé (a Google se tím nijak netají), že videoobsah bude nabývat na významu. Jestliže tedy máte kapacity na tvorbu videorecenzí, videonávodů a dalších podobných zajímavých videí, určitě se jich nezbavujte - ba naopak jim věnujte dostatek času, aby výsledek přinesl kýžený efekt a měl hlavu i patu. Pracujete například s odkazy na vaše stránky a další videa v popisku u videí? 

To samé platí i pro obrázky (ideálně pro obrázky větší než 200px).

Tvorba zpětných odkazů je stále in

Linkbuilding - tvorba zpětných odkazů jako samostatný obor na první pohled skomírá. Pokud se na získávání backlinků vykašlete, uděláte velkou chybu. I když se jejich vliv oproti dřívějším dobám výrazně snížil, stále hrají důležitou roli a jsou nezanedbatelným hodnotícím kritériem. Stejně jako interní prolinkování vašich stránek.

Buďte při tvorbě odkazů střídmí. Jako s vašimi partnery - dejte přednost kvalitě před kvantitou (těmi obchodními samozřejmě). Nezapomeňte ani na odkazy směřující z vašich stránek. Odkazování na autority v oboru se vyhledávačům líbí. 


Polapení do sociální sítě

Taky si tak přijdete? Aspoň občas? Není se čemu divit. „Socky“ jsou nedílnou součástí našeho života i podnikání. Zkrátka, ať se vám to líbí nebo ne, jako firma byste měli pracovat se sociálními sítěmi, pokud to alespoň trošku dává smysl. Proč? Google se bije do prsou a dušuje se, že množství odkazů ze sociálních sítí nehraje až tak velkou roli. Socialmetrics.com a jejich studie nacházejí poměrně vysokou korelaci mezi vstupními stránkami umístěnými na prvních místech v SERP a počtem sociálních signálů. My jsme v tomto ohledu konzervativní. Víme, že je dobré být na sockách a budovat komunitu fanoušků, takže tam jsme a budujeme.

A co na to bráška Seznam?

Ani kluci v Seznamu nelení. Důkazem může být pěkný podcast, ve kterém najdete rozhovor s Dušanem Janovským. Dozvíte se o řadě novinek, které se na Seznamu pro rok 2017 chystají a se kterými byste měli počítat. 

Mezi zásadní informace podle nás patří:

  • focus Seznamu na mobilní vyhledávání
  • snaha o spuštění Seznam Webmaster Tools
  • integrace „Seznam nákupu“ - informace ze Zbozi.cz
  • umístění konkrétních odpovědí na konkrétní dotazy po vzoru Google
  • zavedení kanonizace a stránkování přes rel="prev a rel="next"

Na ten podcast si fakt najděte čas, stejně jako dýchánek s Johnem Müllerem z Google.

Přemýšlejte jako Google

Pochopte, jak Google přemýšlí a zkoordinujte své SEO aktivity tímto směrem. Dobrým pomocníkem vám bude mobilní aplikace Allo, která si s vámi bude povídat a doporučí nejbližší otevřenou restauraci, když budete mít hlad atp. Jde o velmi dobrý obrázek toho, kam Google posouvá své hranice chápání souvislostí mezi poskytnutými daty. Pokud navíc bydlíte sami, můžete se spolu podívat třeba na Titanic - určitě s vámi bude sdílet všechny emoce.

Co bude dál?

Hlasové vyhledávání na všech frontách? Dost možná, jelikož se v tomto směru angažuje i Bing a Google rozhodně nechce zůstat pozadu! Další výzvou v oblasti SEO bude umělá inteligence, která do tohoto oboru začíná pronikat již nyní. Cílem bude poskytnout co možná nejrelevantnější data, jež pak bude možné snadno zpracovat a prezentovat je nejen ve výsledcích vyhledávání ale i jinými způsoby a na jiných místech. Hezkým příkladem je poměrně čerstvá novinka Google Home.

Rok 2017 ve znamení lovu ptactva

Čtete správně, jen se nebudou chystat návnady v podobě zrní, a nic se nebude střílet. Na lov půjdete pěkně ručně, s klávesnicí. Od roku 2013 tu je algoritmus Hummingbird (kolibřík), který má na starosti sběr informací do Google Knowledge graphu. Ten má jistá omezení, ale je cestou, kterou chce Google otevřeně dále pokračovat. Chcete-li tedy uspět, zavděčte se kolibříkovi. A vězte, že Google své strojové a hloubkové učení bude i nadále zpřesňovat a je dost dobře možné, že celé SEO ptačí horečka pohltí dřív, než si myslíme.

Propisování čitelných informací na naše dotazy do výsledků vyhledávání skrze Knowledge graph pravděpodobně do značné míry ovlivní celkové chápání SERP. Navíc stále platí, že lidé jsou zvyklí hledat relevantní informace v horní části výsledků vyhledávání. Proto například odkazy umístěné v SERP ve spodní části první stránky mají výrazně nižší proklikovost než výsledky z horní části druhé stránky.
 

Jakub Rejnuš

Marketingový ředitel

„Mám rád výzvy a překonávání překážek v práci i v soukromém životě. V práci se honím za konverzemi a spokojeností klientů. V soukromí zase za basketbalovým míčem, prachovým sněhem, lezeckými a horskými výzvami a šermířskými šarvátkami. Nejčastěji mě potkáte u grafů a tabulek nebo při sportu.“

Diskuze