Tipy na královsky dobrý obsah – díl 1.

Marketing

Obsah je král – zažité klišé, o kterém každý ví. Ale jak tvořit onen obsah, který bude hoden krále, a nezůstane v zapomnění poddaných? Přinášíme vám 14 tipů pro tvorbu obsahové strategie, která vás pasuje do role krále nebo alespoň šlechtice.

Bez obsahové strategie to nejde

Kvalitní obsahový marketing si žádá propracovanou strategii, která vám pomůže vyladit obsah na jedničku přesně pro vaši cílovku.

Obsahová strategie odpovídá na dotazy:

  • Pro koho obsah tvoříme (jaká je cílová skupina)
  • Jaký obsah tvoříme (témata a způsob jejich prezentace)
  • Kde publikujeme (umístění našeho díla)
  • Jak obsah dostaneme ke konzumentovi (volba vhodných marketingových kanálů)
  • Jak svoji práci vyhodnotíme (KPI)

„Nikdy netvořte obsah proto, že jej tvoří konkurence. Vytyčte si své vlastní důvody, které vás k tvorbě obsahu povedou.“

Obsah je král

Co vám obsahový marketing přinese?

Dobrý obsahový marketing vám přivede návštěvnost. Pokud své návštěvníky nějak výrazně nezklamete tak návštěvnost = konverze, ať už to pro vás znamená cokoli. Ukážeme si o čem psát a jak psát, aby to stálo za to.

Piště o tom, co vaši cílovku zajímá. Tím si odchytíte všechny, kteří váš obor sledují a také ty, kteří vyhledávají tzv. long-tail výrazy. To je velmi zajímavá skupina, protože už přesně ví, co chce a je velmi blízko nákupu.

Zavděčíte se také vyhledávačům. Milují pravidelný přísun nového obsahu stejně jako lidé. A při troše štěstí vám kvalitní obsah zajistí „linkbaiting“ – přirozené šíření skrze sdílení na jiných stránkách.

V delším časovém horizontu může promyšlený obsah snížit náklady na PPC reklamu, protože bude snadno dohledatelný i v organickém vyhledávání. Nicméně nedávné změny v AdWords tomuto tvrzení příliš nepomáhají.

„Snažte se tvořit obsah, který odpovídá na běžné otázky lidí – získáte tak status kapacity ve svém oboru.“

Business

Životní cyklus obsahového marketingu

Stejně tak jako každá strategie má i ta obsahová svůj cyklus, který je dobré dodržet. A jak to v praxi vypadá? Plánujete, píšete, propagujete (to je klíčové), měříte, vyhodnocujete a v průběhu toho přicházíte s dalšími nápady, které vás posunou zase o kousek dál.

Cyklus

„Vždy pracujte v týmu – nikdy se nesnažte vše zvládat sami. Obklopte se specialisty na jednotlivé úkoly a společně utvořte funkční ekosystém.“

Stanovte si jasné cíle

Stanovte si jasně srozumitelné cíle (klidně si s jejich stanovením pomozte metodou SMART) a zkuste na ně naladit všechny členy týmu. Neomezujte se pouze na 1 globální cíl (makrokonverze), ale stanovte si také dílčí cíle v podobě mikrokonverzí . Zároveň nezapomínejte na rozdělení cílů mezi krátkodobé a dlouhodobé. Zařaďte je do příslušného kvadrantu frameworku See-Think-Do-Care.

Příklady cílů za stanovené časové období:

  • Zvýšení organické návštěvnosti o 10 %
  • Zvýšení povědomí o značce (nárůst brandových vstupů o 30 %)
  • Zvýšení počtu sdílení na sociální síti Facebook o 20 %
  • Zvýšení počtu nových zákazníků o 12 %
  • Růst obratu o 20 %
  • Růst opakovaných nákupů o 11 %
  • Růst počtu odběratelů newsletteru o 50 %

„Všimněte si, že cíle jsou velmi konkrétní a počítají s výchozím stavem a následným procentuálním navýšením %.“

Zamiřtě co nejpřesněji

Vytvořte si persony

Jasně! „O personách jsme už slyšeli, tak proč nám to připomínáte?“ Ptáte se? A my se zase ptáme: „Proč je pořád nemáte?“ O tvorbě person se mluví prakticky neustále, ale často bez výsledku. Síla definovaní cílové skupiny se dost podceňuje. Mnohdy ani velké značky nevědí, kdo je jejich zákazník.

Připravte si hned několik velmi konkrétních person a seřaďte si je podle důležitosti. Budou se vám hodit. Při tvorbě si udělejte průzkum a zeptejte se svého okolí. Nespoléhejte se pouze na své domněnky, ale zjišťujte a ptejte se. Využijte data ze svých podnikových systémů, Google Analytics, sociálních sítí, PPC kampaní… Zeptejte se své zákaznické podpory či podpory prodeje. Mějte pořád na paměti, že nevytváříte vysněné persony ale ty reálné! Jde o častou chybu.

„Máte nový projekt? I zde lze pracovat s daty. Zamyslete se, jaká témata vaši cílovou skupinu zajímají, najděte si relevantní e-magazíny a vžijte se do role inzerenta. Napište do magazínu, že byste rádi publikovali PR článek, ale že chcete nejprve znát demografii jejich návštěvníků. Dobrým vodítkem jsou i diskuze.“

Finger man

První díl královsky dobrého obsahu máme za sebou, ale už brzy se můžete těšit na pokračování

Sdílet na facebooku anebo twitteru

Zpět nahoru