Implementace same‑day delivery služby DODO na e‑shopy Electro World a Nay

Případové studie

Nabídku doručovacích metod na e‑shopech nay.sk a electroworld.cz jsme minulý rok rozšířili o pár nových typů. Hlavním cílem byl hladký průběh vánoční sezóny. A to se nám podařilo na jedničku. Ani letos neusínáme na vavřínech! Ke konci prvního čtvrtletí jsme se pustili do implementace další doručovací metody a to DODO, která skrze svou kurýrskou flotilu nabízí stále populárnější same‑day delivery.

Fenomén „Same-day delivery“

V české a slovenské e‑commerce se svádí o českého zákazníka lítý boj a jeden z atributů, který při rozhodování kde nakoupit hraje u spotřebitele roli, je rychlost doručení. Pokud dnes e‑shop u skladových produktů nenabízí next‑day (resp. next‑bussines-day) delivery, se dá říci, že zápas prohrál.

Rozšířením nabídky rozvozu potravin a jídla službami typu Rohlík, Wolt, Bolt a jejich umocněním v době (po)covidové, si ale zákazníci navykli na ještě rychlejší doručení. A to na dodání ještě ten stejný den. V odborném názvosloví se pro tuto metodu zažil výraz same‑day delivery. Objednat si nákup do lednice při návratu z dovolené a mít tak kurýra u vchodových dveří ještě ten stejný den, je paráda!

Ve finále se tedy dalo očekávat, že pokud si zákazník tento typ doručení oblíbil u donášky potravin, brzy se začne poohlížet, zda službu nenabízí i nějaký jeho oblíbený e‑shop. A e‑shopy začínají na tento zájem reagovat.

Vize a cíle same-day delivery na e‑shopech electroworld.cz a nay.sk

E‑shopy ElectroWorld.cz a Nay.sk

Než začnu rozebírat myšlenku implementace same‑day delivery na e‑shopech electroworld.cz a nay.sk, pojďme si krátce udělat představu, pro koho jsme tuto funkcionalitu chystali a s jakým cílem jsme do vývoje šli.

E‑shopy ElectroWorld.cz a Nay.sk nejsou jen čistě elektronickými obchody, ale tvoří část celého prodejního ekosystému. Druhou, neméně významnou částí, jsou kamenné prodejny. Z pohledu těchto brandů je to 41 prodejen v ČR pod hlavičkou Electro World a 39 prodejen v SK pod hlavičkou Nay.

Vize implementace same‑day delivery

Z pohledu e‑shopů electroworld.cz a nay.sk je třeba se podívat na nabízené zboží v podobě dvou skupin:

  • small box produkty: do této skupiny patří produkty menších logistických rozměrů, z pohledu váhy většinou produkty do cca 30 kg. Příkladem může být mobilní telefon, notebook, kávovar, …
  • big box produkty: do této skupiny patří produkty větších logistických rozměrů, z pohledu váhy většinou produkty nad cca 30 kg. Příkladem může být televize, pračka, lednice, …

Business vizí bylo:

  • přidat se k e‑shopům, které již nabízí same‑day delivery i mimo donášku potravin a jídla s atraktivní cenou pro produkty velikosti small box
  • stát se prvním e-shopem s elektronikou a dalším zbožím, který nabídne same‑day delivery i pro produkty ve velikosti big box. Navíc s „bonusy“, mezi které patří:
    • výnos objednaného produktu až domů
    • odvoz starého spotřebiče
    • základní instalace
  • zapsat se do podvědomí zákazníka jako e‑shop, který jim přiveze a zapojí novou lednici v den objednání, stejně jako jim Rohlík doručuje zapomenutou zeleninu do salátu. Součástí služby je také vynesení lednice do patra a odvoz staré lednice k ekologické likvidaci. Prostě služba all‑in‑one.

Pro realizaci této služby se klient dohodl s kurýrskou společností DODO.

Krátké představení společnosti DODO

DODO je logistická služba pro e‑commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení. Využívají pokročilé technologie a sběr dat v reálném čase k tomu, aby usnadnili firmám doručení zboží a snížili jeho negativní dopad na městské prostředí.

DODO vzniklo v roce 2015 jako start‑up se službami osobního asistenta. Rychle ale rozšířili svoje služby v oblasti logistiky a spustili rozvoz v největších českých městech. V roce 2018 expandovali na Slovensko a do Polska. V současné době pusobí již v sedmi zemích a stále rostou.

(s drobnou úpravou textu převzato ze stránky https://www.idodo.cz/o-nas/)

Cíl implementace same-day delivery

Cílem pilotní implementace bylo uvést MVP (Minimum Viable Product) verzi doručovací metody DODO na e‑shop www.electroworld.cz a záhy na e‑shop www.nay.sk s hlavními body:

  • zjistit, zda se e‑shop vize bude shodovat se zájmem uživatelů
  • uvést službu do provozu za měsíc březen v rozsahu:
    • implementace nabídky doručovací metody do e‑shopu
    • implementace možnosti objednat kurýra i prodejcem v interním systému na prodejně
    • propojení e‑shopu a DODO systému
    • propojení ERP e‑shopu a DODO systému
    • zakomponování DODO dopravy do e‑shop logistiky
  • zaučení interních zaměstnanců
  • v rámci pilotu nabídnout doručení pro všechna pražská PSČ

Na jeden měsíc docela ambiciózní plán, nemyslíte?

Implementace same-day delivery na e‑shopech electroworld.cz a nay.sk

Vždy když se chystáme implementovat novou doručovací metodu na e‑shop, na kterém již různé typy dopravních metod máme (osobní odběr na pobočku, různé typy výdejních míst, standardní doručení kurýrem, vlastní Nay a Electro World dopravu), je nám jasné, že se vždy objeví nečekaná výzva v podobě speciálních use-cases nebo potřeby naprogramovat novou funkcionalitu.

Úvodní analýza

Abychom navnímali specifika nové dopravní služby, byl naším základním stavebním kamenem konzultační call s týmem DODO a představiteli e‑shopů www.electroworld.cz a www.nay.sk. Naším cílem bylo vyjasnění představy o podobě implementované funkce a kdo bude zodpovědný za jakou část.

Z pohledu PeckaDesign nám šlo hlavně o to zjistit, jaké funkcionality se očekávají od nás, potažmo od našeho programátorského týmu.

Z efektivního jednání vzešly následující body:

  • u produktu ověřit, zda se vleze do DODO auta dle svých rozměrů
  • u produktu ověřit, zda produkt poveze menší DODO auto s jedním kurýrem, nebo je potřeba produkt doručit větším DODO autem se dvěma kurýry, kteří produkt vynesou, nainstalují, atd. (bussines pojem two‑men delivery)
  • v rámci pilotu bylo stanoveno pokrytí doručení na všechna pražská PSČ a pro to bylo potřeba zajistit:
    • ověření PSČ, na které zákazník chce zakázku doručit a zda spadá pod pražské PSČ
    • zda je produkt, resp. celý obsah košíku, skladem na vybraném expedičním skladě, aby mohlo skutečně dojít k doručení ještě ten samý den
  • DODO zajišťuje e‑shopu určitý počet/kapacitu svých aut a tak bylo potřeba na straně e‑shopu hlídat, že pro rozvoz na daný den tuto kapacitu nepřesáhneme a pokud ano, nabídku doručení pro daný den již nenabídnout
  • pro pilotní projekt nabídnout zákazníkovi zatím jeden časový slot doručení (16:00–20:00) s objednávkou do 14:45
    • při nesplnění jedné z dvou výše zmíněných podmínek nabídnout doručení alespoň další den
  • když se objednávka podaří dokončit, je třeba ji dostat do DODO systému, aby mohli dispečeři DODO naplánovat vyzvednutí objednávky na skladu a doručení zákazníkovi
  • plus další interní body pro úspěšný rozjezd

Implementace

Analýza hotová, představu, jak body zrealizovat máme a tak jsme se 1. 3. pustili do implementace. Vzhledem k tomu, že od spuštění nové generace e‑shopů electroworld.cz a nay.sk (viz PeckaPodcast: jak na redesign a refactoring Electro Worldu v nesplnitelném termínu) máme oddělený backend a frontend, bylo potřeba vývoj frontend a backend úprav sladit, aby na konci měsíce vše fungovalo.

Implementace na frontendu

Hlavními body implementace na frontendu je v objednávce při přechodu ze stránky Košík na stránku Doprava a platba vyhodnotit:

  • zda jsou všechny produkty v košíku na vybrané expediční pobočce pro pražská PSČ skladem
  • zda všechny produkty splňují váhu a rozměry stanovené pro doručení prostřednictvím DODO dopravy
  • pokud jsou podmínky splněny, rozhodnout, zda nabídnout zákazníkovi DODO dopravu ve verzi SmallBox, nebo BigBox (zákazníkovi ale žádné zkratky neprezentujeme, protože to z jeho pohledu nemá vypovídající hodnotu. Výsledek se z pohledu zákazníka liší „pouze“ cenou.).
Vlevo je varianta „doručení same‑day delivery“ skrze SmallBox. Vpravo je varianta „doručení next‑day delivery“ skrze BigBox.

Dále je potřeba zvalidovat PSČ, na které chce zákazník objednávku doručit a to ve dvou (resp. třech) oblastech:

  • zda je službu dostupná na PSČ, na které si zákazník bude chtít objednávku doručit a následně zákazníka kladně nebo záporně informovat
  • jako bonus zobrazujeme zákazníkovi i spárovaný okres k vloženému PSČ
  • samozřejmostí je validace správné podoby PSČ
Tři podoby validace PSČ – správné PSČ s možností doručení, správné PSČ s nedostupným doručením, chybné PSČ.

Implementace na backendu

Implementace na backendu by šla rozdělit na čtyři části:

  • naprogramovat logiku pro potřebná vyhodnocení (ne)zobrazení doručovací metody DODO na frontendu (viz předchozí sekce)
  • průběžné vyhodnocení, zda již nebyl naplněn denní objem kurýrských kapacit pro dané časové okno a pokud ano, zachovat se dle toho
  • po dokončení objednávky zajistit zvalidování objednávky a pokud je vše v pořádku, tak:
    • vyexportovat objednávku do DODO systému
    • vyexportovat objednávku do ERP systému
  • na závěr jsme do pilotního provozu dokázali vměstnat i funkce jako je:
    • stornování objednávky v DODO systému
    • synchronizaci stavu vyřizování zásilky z pohledu DODO kurýra
Diagram backend propojení flow procesu. Od objednání zákazníkem na e-shopu až po doručení zpět na jeho adresu. Oblast v červeném obdélníku je pod správou PeckaDesign.

Jak vše ve finále dopadlo?

Na implementaci DODO služby jsem se osobně velmi těšil. Po nasazení několika dopravních metod v podobě výdejních míst, které mají většinou podobnou logiku, typ synchronizací a implementaci, to už chtělo nějakou novou „dopravní výzvu“.

Pár dní po spuštění mohu implementaci DODO doručovací metody zhodnotit jako úspěšnou a vypíchnout následující body:

  • obrovské nasazení týmů všech tří stran (PeckaDesign, Nay/EW, DODO) při cestě za společně vytyčeným cílem
  • v rámci implementace na frontendu jsme vylepšili i spoustu procesů na pozadí, které technologicky sjednotily do té doby roztříštěné funkcionality pod jednu logiku
  • finální end‑to‑end testování bylo provedeno 31. 3. (realizace trvala měsíc a termín implementace za všechny strany byl tak dodržen!)
  • k úspěšnému spuštění pro veřejnost došlo 5. 4. na Electro Worldu a 17. 4. na Nay
  • skvělá komunikace s technickou podporou DODO – většina odpovědí chodila „same-day rychlostí“ :-)
  • přehledná dokumentace REST API DODO endpointů

Zajímavosti z vývoje a spuštění

  • první reálná objednávka po spuštění dopravní metody byla na Electro Worldu do 6 hodin, na Nay do 45 minut. A další objednávky přibývají každý den.
  • první den chodily objednávky primárně z interního prodavačského systému, další den už si ji všimli i zákazníci na e-shopu
  • různorodost objednaného zboží - lednice, pračka, holící strojek, ...

Závěr

Všechny indicie zatím nasvědčují tomu, že se nám podaří naplnit vizi, s jakou jsme do implementace šli, podpořenou úspěšně zvládnutou technickou implementací jak na straně e-shopu, tak ostatních zúčastněných stran.

MVP verzí určitě nekončíme a v rámci této služby z šuplíku brzy vytáhneme a naimplementujeme další vylepšení pro zákazníky.

Nyní se pojďme hypoteticky zamyslet, jaký bude další e‑commerce krok v sekci doručování. Bude to doručování drony? Nebo se snad stane realistickou myšlenka jednoho z českých eshopů „Nákup myšlenkou, doručení teleportem“? Co myslíte vy?

Sdílet na facebooku anebo twitteru

Zpět nahoru