Rozvoj kyberkriminality jde ruku v ruce s rozvojem informačních technologií a internetového prostředí. Tam, kde jsou finanční prostředky, jsou i podvody a krádeže. O útocích hackerů se dočtete pravidelně, ale o podvodném chování v oblasti on-line inzerce se moc nepíše. Nejde o ilegální aktivitu, i když poškozuje řadu subjektů.

Na letošním Marketingovém Festivalu se tohoto tématu dotkli dva řečníci. Tím prvním byl velmi kritický Bob Hoffman. Uvedl, že až polovinu kliknutí na reklamu generují roboti. Druhým řečníkem byl Shailin Dhar, který šel, v daném tématu, mnohem víc do hloubky. 

Jaké jsou indikátory podvodu?

Kampaně nemají výkon. Kampaně normálně běží, inzeráty se umísťují ve výsledcích vyhledávání, mají prokliky, ale negenerují tržby. Jde o nejviditelnější známku toho, že se kampaně staly objektem zájmu podvodníků. To platí dvojnásob, když ostatní kanály (Facebook a zbožové srovnávače) zaznamenávají výkon. 

Slabé metriky v Google Analytics. Jde předevím o míru opuštění a délku trvání návštěvy. Zase je důležité srovnání s dalšími relevantními kanály. Pokud vykazují zcela odlišná data, měli byste zbystřit.

Nezvykle vysoké CTR. Pokud vám, především, v obsahové síti CTR najednou vystřelí do nebes, mírněte své nadšení. Nemusí jít o plody vaší práce, ale o podvod. Projděte si důkladně metriky v Google Analytics.

Vysoké CTR

Zvýšení CTR

Co mám dělat, když se to děje?

Vykazují vaše kampaně dané atributy nebo vám paranoidní představy o podvodném odčerpávání prostředků z reklamních budgetů nedají spát? Začněte používat nástroje, jejichž účelem je odhalování a eliminování podvodných kliknutí.

Například:

Omezit podvodná kliknutí můžete i z pozice správce PPC kampaní – bez nutnosti spolupráce s další stranou. Máme pro vás několik tipů:

Omezte remarketingové kampaně na základě lokality

Na základě „best practices“ se zřejmě dozvíte, že remarketingové kampaně byste měli co nejméně omezovat umístěním, demografií nebo lokalitou. Pokud váš klient podniká v českém rybníčku, není moc pravděpodobné, že mu budou chodit objednávky ze zahraničí. Lidé na dovolených a na pracovních cestách řeší jiné věci než on-line nakupování v českých e-shopech. 

Když se vám za daných okolností zobrazí v Google Analytics podobná data, něco je špatně.

Alarmující data v Google Analytics

 

Vaše finanční prostředky jsou bezúčelně proklikávány. Omezte lokálně nejen kampaně ve vyhledávací a obsahové síti, ale i v remarketingu. 

Eliminujte zobrazování bannerů v mobilních aplikacích

Jak App Store, tak i Google Play či Microsoft Store jsou plné bezplatných aplikací, jejichž obchodní model je založen na zobrazování reklamy.  Jestli je cílem vašich kampaní brandbuilding, pak zobrazování bannerů v aplikacích smysl

Pokud „jedete“ na výkon, jejich využití je sporadické. Ale hlavně. Spletitá džungle mobilních aplikací je semeništěm podvodů v rámci PPC reklamy. Je na vás, abyste na základě dat vyhodnotili přínos inzerce v rámci aplikací. Zjistili jste, že přínos nemají? Hromadně je vylučte z inzerce, vložením následujícího odkazu do umístění:

adsenseformobileapps.com

Sledujte umístění zobrazení a vylučujte pochybné weby

Projděte si občas webové stránky, kde se vaše obsahové a remarketingové kampaně zobrazují. Řada webů totiž využívá nekalé praktiky, které poškozují inzerenty. Mezi tyto nekalé praktiky například patří:

  • Ad Stacking – umístění více reklam do jednoho reklamního prostoru.
  • Pixel Stuffing – umístění inzerátu do jednoho jediného pixelu.
  • Cookie Stuffing – „připnutí“ více souborů cookies uživateli – bez jeho vědomí.

Většinou se jedná o weby s pochybným obsahem, jejichž jediným účelem je generovat návštěvnost a klikání. Tyto weby bez váhání vylučte.

Většina zmíněných podvodů se týká především obsahové sítě AdWords. Je větší, robustnější než Sklik, ale také méně transparentní. To zvyšuje v očích podvodníků její atraktivitu. Na závěr je nutné dodat, že samotný Google se proti nekalým praktikám snaží aktivně bojovat. Pokud přijde na podvodné jednání, proklikané finanční prostředky vám vrátí. Sami dokonce můžete podezření na nekalé praktiky nahlásit. 

Tip na závěr

A take můžete vyzkoušet Clickbait Killer Script od Dana Kotisy. 
 

Diskuze