Prvním krokem k zapojení obchodu nebo e-shopu do elektronické evidence tržeb (EET) je získání přihlašovacích, tzv. autentizačních údajů na portál správce daně. V tomto článku si krok za krokem projdeme postup, pomocí kterého si o tyto údaje elektronickou formou zažádáme.

Od prvního března 2017 se rozbíhá druhá vlna EET pro podniky spadající do segmentu maloobchod a velkoobchod. To v reálu znamená, že se druhá vlna EET týká většiny e-shopů. Vzhledem k tomu, že v PeckaDesign jsme tvůrci e-shopů, primárně nás zajímá EET pro e-shopy.

Aby bylo možné e-shop zapojit do elektronické evidence tržeb, je potřeba nejprve požádat o autentizační údaje do webového portálu správce daně. O autentizační údaje lze požádat osobně na finančním úřadě, anebo elektronickou formou „prostřednictvím sítě Internet“, kterou si v tomto článku popíšeme. Pomocí těchto údajů lze následně na portálu vygenerovat certifikát EET a zaevidovat své provozovny. My jsme o autentizační údaje žádali pro naši sesterskou společnost DesignVille, která provozuje e-shop i kamennou prodejnu.

Podání žádosti o autentizační údaje

Žádost  o autentizační údaje začneme na Rozcestníku Daňového portálu. Zde zvolíme odkaz Elektronická evidence tržeb, jak ukazuje první obrázek:

danovy_portal

Z rozcestníku se dostaneme na Daňový portál. Zde v nabídce zvolíme Žádost o autentizační údaje do EET, viz druhý obrázek:

zadost_udaje

Nyní jsme se dostali na formulář žádosti o autentizační údaje do EET a já si zde neodpustím drobné rýpnutí. Formulář a samotný proces je uživatelsky velmi neintuitivní a zdlouhavý. Nic není jasné na první pohled, pro celkový postup je potřeba číst zdlouhavé popisky nápovědy.

Vůbec to celé vypadá jako z doby před 15 lety, o nějakém mobilním/responzivním přístupu nemluvě. Je smutné, že jako občané nestojíme státní správě za to, aby investovala do dobře použitelné webové aplikace. Přitom by UX mělo být natolik jasné, aby návody, jako je tento, nebyly vůbec potřeba…

Nicméně zpátky k tématu – nacházíme se na úvodní stránce pro vyplnění formuláře. V něm se pohybujeme vpřed tak, že vždy klikneme na odkaz Další stránka v pravém sloupci nahoře, jak je zvýrazněno na následujícím obrázku:

danovy_portal3

Na další stránce vyplníme příslušnost k finančnímu úřadu a klikneme na odkaz Další stránka:

Na stránce identifikace poplatníka vyplníme údaje o společnosti. Poté opět klikneme na odkaz Další stránka:

Na stránce zabezpečení přístupu k portálovému účtu si volitelně můžeme nastavit, zdali požadujeme vyšší úroveň zabezpečení k portálovému účtu, prostřednictvím autorizační SMS. Poté opět klikneme na odkaz Další stránka:

Zobrazí se závěrečná stránka vyplnění formuláře, na které si případně můžeme vyplněné údaje uložit do souboru, ale zejména celý formulář odeslat. Zvolíme tlačítko Odeslání písemnosti:

Zobrazí se stránka odeslání písemnosti, kde zvolíme, jakým způsobem žádost o certifikát EET autorizujeme. My jsme zvolili Ověření identity přihlášením do datové schránky a poté klikli na tlačítko Podat v pravé části stránky:

Následně jsme vyzváni k přihlášení do datové schránky. Po přihlášení se datová schránka zeptá, zdali souhlasíme s předáním informací. Zvolíme Ano:

Zobrazí se stránka s potvrzením o podání písemnosti, která nás informuje o úspěšném odeslání podání prostřednictvím sítě Internet. Hned v horní části se zobrazí přihlašovací údaje, pomocí kterých můžeme později zjistit stav zpracování podání žádosti. Doporučujeme si tyto údaje uložit:

Zjištění stavu podání žádosti o autentizační údaje do EET

Pro zjištění stavu žádosti přejdeme opět na web Daňového portálu, kde zvolíme odkaz Elektronická podání pro finanční správu. Viz následující obrázek:

Certifikát k EET - postup získání

Na stránce Elektronická podání pro finanční správu zvolíme odkaz Zjištění stavu podání:

Zjištění stavu žádosti o certifikát EET

Dostaneme se na stránku, kde je možné zjistit stav zpracování elektronických podání. Zde zvolíme nenápadný odkaz Stav zpracování elektronických podání:

Stav podání žádosti o certifikát EET

Zobrazí se stránka Informace o stavu podání s přihlašovacím formulářem, kam zadáme údaje, které jsme si uložili na konci podání žádosti o autentizační údaje.

Po zadání přihlašovacích údajů se zobrazí aktuální stav vaší žádosti. Pokud zde vidíte informaci Podání bylo přijato na společném technickém zařízení správců daně, znamená to, že se vaše žádost vyřizuje.

Vystavení autentizačních údajů většinou zabere několik dnů. I proto doporučujeme s podáním žádosti neotálet. Přeci jen do 1. března se má zapojit ještě přes 200.000 obchodů, což může v druhé polovině února vést k velkým průtahům s vyřízením žádosti.

Z našeho dnešního článku je to vše. V dalším díle si popíšeme samotný průběh vyzvednutí certifikátu k EET pro jednotlivé provozovny.

A jaké jsou vaše zkušenosti nebo pocity při vystavení žádosti o EET certifikát? Podělte se s ostatními v komentářích!

Diskuze