Největší legislativní změny v ecommerce za poslední roky

Business

Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku zavádí velké a náročné procesní změny pro e-shopy, jako jsou například striktní pravidla pro slevy a recenze. Novela byla schválena a čeká se již jen na její zveřejnění ve Sbírce zákonů. Lze tedy očekávat, že brzy vstoupí v platnost.

Tento článek však nemá ambici popisovat veškeré změny, které novela obsahuje. Budeme se věnovat tomu, co je aktuálně relevantní pro e-shopy, o které se v PeckaDesign staráme.

Abychom se lépe připravili na změny, které naše e-shopy brzy čekají, proběhl u nás ve spolupráci s advokátní kanceláří Jansa, Mokrý, Otevřel & partneři workshop pro kolegy projektové manažery.

Petr Otevřel prezentuje legislativní změny
Workshop, na kterém advokát Petr Otevřel prezentuje legislativní změny

Cílem těchto legislativních změn je ještě větší ochrana spotřebitele v online prostředí.

Nová pravidla pro slevy

Slevu u zboží je nově potřeba uvádět:

  • z nejnižší ceny za posledních 30 dnů před poskytnutím slevy
  • případně z nejnižší ceny zboží v době začátku prodeje (je-li v prodeji kratší dobu)
  • v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně (tzn. nejnižší cena se při postupném zvyšování slevy stanoví jen jednou)

Viz příklad následující časové osy změn ceny a slev produktu:

Cílem této změny je zamezit praktikám „falešných slev“, kdy se těsně před slevou zboží uměle zdraží, aby následná sleva vypadala větší (je-li vůbec nějaká).

Pravidlo se nevztahuje na některé kategorie zboží: například zboží podléhající rychlé zkáze, dále na služby, věrnostní programy a na individuálně dohodnutou cenu (např. slevové kódy zaslané po přihlášení zákazníka k odběru newsletteru nebo z důvodu narozenin registrovaného zákazníka).

Recenze a hodnocení

Pokud je na e-shopu možné psát recenze ke zboží, musí e-shop informovat:
 

  • zda dochází k ověření, že recenzi psal skutečný zákazník
  • pokud k ověření dochází, tak jakým způsobem a jak se počítá průměr hodnocení
  • zda e-shop zveřejňuje všechny recenze (např. nemaže ty, které se mu „nehodí“)
  • zda byly recenze nějak sponzorovány, nebo jinak ovlivněny
  • platí i zpětně, tj. pro recenze, které již na e-shopu byly dříve
  • vztahuje se i na pouhé „hvězdičkové“ hodnocení

Cílem této úpravy je zamezit falešným, případně zkresleným recenzím. Výše uvedená pravidla se týkají nejen recenzí na zboží, ale také těch, které hodnotí provozovatele e-shopu.

„Tlačítková novela“

Nově musí být zákazníkovi jasně sděleno, že odesílá objednávku, která zavazuje k zaplacení:

  • tlačítko musí obsahovat text, ze kterého je zřejmá nutnost platby
  • může být například „objednávka s povinností platby“, „zaplaťte nyní“ apod.
  • nelze mít obecný text „potvrdit“, „objednat“ a podobně
  • platí pro všechny druhy plateb

Cílem úpravy je, aby zákazník rozuměl, že se v momentu odeslání objednávky zavazuje také k platbě. Pokud toto nebude na e-shopu jasně komunikováno, může hrozit neplatnost smlouvy, protože spotřebitel nebyl jasně upozorněn na závaznost objednávky. 

Pro zajímavost – toto pravidlo již nějakou dobu platí na Slovensku. Například na webu nay.sk je tlačítko k vidění v této podobě:

Nová textařce tlačítka v objednávce

Informace před uzavřením smlouvy

Zákazník musí mít nově možnost si před uzavřením smlouvy (tj. nákupem na e-shopu) přečíst hlavní části smlouvy:

  • tato část smlouvy musí být zobrazena v těsné blízkosti tlačítka, kterým se odesílá objednávka (tj. uzavírá smlouva)
  • v reálu se může jednat o posunovací oblast s textem hlavní části smlouvy

Požadavek na další platby

Pokud je v košíku či objednávce možnost nějaké další platby (například zakoupení prodloužené záruky) je potřeba rozhodnutí nechat na zákazníkovi.

  • nelze v košíku například rovnou „zaškrtnout“ příplatkovou službu s tím, že si toho zákazník nevšimne
  • správná implementace viz náš projekt electroworld.cz níže:

Správná implementace dalších plateb na e-shopu

Návody v elektronické podobě

Nově nestačí, pokud je návod k zakoupenému produktu vystaven někde na e-shopu ke stažení:

  • návod je nutné poslat e-mailem, například v PDF
  • případně na hmotném nosiči dat
  • zákazník může žádat tištěný návod, není-li to nepřiměřené

Jaké jsou další povinnosti?

Výše zmíněný výčet obsahuje změny, které má pro nás největší dopad z pohledu úprav našich aplikací – e-shopů. Pro provozovatele e-shopů se toho ale mění více, například:

  • Zákazník může odstoupit od smlouvy po dobu až 90 dnů, pokud „byl dotčen nekalou praktikou“.
  • Nově musí ze zákona e-shop dodat zboží nejpozději do 30 dnů, pokud se se zákazníkem nedohodne jinak – to znamená, že zákazník musí vysloveně souhlasit s delší dodací dobou.
  • Poskytuje-li e-shop službu vyhledávání (za kterou lze považovat i produktové výpisy), musí označit ty výsledky, které jsou například sponzorované dodavatelem zboží.

Kdy novela začne platit?

Novela byla 3. 11. 2022 schválena Senátem, 16. 11. 2022 ji podepsal prezident a nyní se čeká na její zveřejnění ve Sbírce zákonů, ke kterému by mělo dojít každým dnem (stav ke dni 28. 11 2022). Od zveřejnění pak běží lhůta 30 dnů, kdy vstupí v platnost. Je tedy pravděpodobné, že bude novela platit někdy na přelomu roku 2022 a 2023.

Čeká nás tedy kus práce 🙂

Sdílet na facebooku anebo twitteru

Zpět nahoru