Neumí váš e-shop rozdělit objednávku? Jděte na to jako hvězdice!

UX

Hvězdice se dokáže rozdělit na několik samostatných jedinců — a váš e-shop to může umět taky. Alespoň co se objednávky týče. Zjistěte, kdy se vyplatí rozdělit jeden košík do více objednávek a jaké výhody tato funkce přináší vám i vašim zákazníkům.

Pro koho je split objednávek užitečný

Split, neboli možnost rozdělit objednávku na více samostatných zásilek, ocení větší hráči, kteří se pohybují v omnichannel prostředí (tedy mají e‑commerce i kamenné obchody) a chtějí svým zákazníkům nabídnout co největší flexibilitu. Jako příklad si vezměme Super zoo, jehož e‑shop jsme nedávno redesignovali. Kromě e‑shopu provozují stovky kamenných prodejen, centrální sklad a k tomu využívají desítky tisíc výdejních míst (Zásilkovna, výdejní boxy, apod.).

Zákazníci navíc stále častěji očekávají a využívají expresní doručení přes Wolt, které probíhá přímo z prodejny.

S rostoucím množstvím možností jak zboží doručit, rostou i komplikace s logistikou.

Logistická omezení

V ideálním světě by si zákazník objednal libovolné zboží a zvolil si metodu doručení dle libosti:

  • Buď domů na adresu – například prostřednictvím DPD z centrálního skladu nebo expresní dopravou Wolt z nejbližší prodejny
  • Nebo na místo, kde se může pro objednávku zastavit – na jednu ze stovek prodejen či jiné výdejní místo (Z‑box, Zásilkovna, …)

My však v ideálním světě nežijeme a tak si pojďme na řetězci Super zoo ukázat příklad, kde logistika naráží na dvě zásadní omezení:

  1. Nelze přeposílat zboží mezi prodejnami.
  2. Nemá kompletační sklad, který by umožňoval spojit produkty z různých kanálů do jedné zásilky – například pokud by byla část zboží z objednávky v centrálním skladu a jeden produkt z objednávky jen na konkrétní prodejně, aktuálně není možné zákazníkovi doručit vše najednou.

Bez těchto dvou omezení by se Super zoo z pohledu logistiky blížilo ideálnímu modelu. To ale neznamená, že by šlo také o ideální řešení z pohledu byznysu – například kvůli vyšším nákladům na dopravu, potřebě nových procesů a větším nárokům na personál.

Logistický hlavolam v praxi

Co výše zmíněná logistická omezení znamenají v praxi? Zákazník si vloží do košíku 3 produkty:

  • granule → jsou skladem na centrálním skladu i na prodejně X
  • miska A → je skladem na konkrétní prodejně X a není na centrálním skladu
  • miska B → je skladem na konkrétní prodejně Y a není na centrálním skladu

Kvůli logistickým omezením není možné zboží přeposílat mezi prodejnami ani spojit produkty z různých zdrojů do jedné zásilky. Jak tedy může e‑shop vyřešit tento logistický hlavolam, který vyplývá z limitů reálného světa?

Košík vypadá poměrně nevinně, ale kvůli logistickým omezením bude nutný split.

Řešení je split košíku

A právě zde přichází na scénu split košíku. Košík se jednoduše rozdělí na jednotlivé zásilky podle dostupnosti produktů. V našem případě tedy vzniknou 3 zásilky:

  • zásilka č. 1 – v tomto případě má zákazník veškeré možnosti pro doručení zásilky: může si granule nechat poslat domů z centrálního skladu, může si je objednat k vyzvednutí na prodejně X nebo třeba na výdejní místo.
  • zásilka č. 2 – misku A si může objednat k vyzvednutí na prodejně X (klidně tedy v tomto případě může získat na jedné prodejně granule z 1. zásilky i misku A ze zásilky č. 2)
  • zásilka č. 3 – misku B si může objednat k vyzvednutí na prodejně Y
Takto se automaticky rozdělí košík na jednotlivé zásilky, dle logistickým možností.

Jak je vidět na příkladu, zákazníkovi split nemusí vždy vyhovovat. Může se totiž stát, že je vybraný produkt jen na prodejně na druhé straně republiky. V tomto případě ale může zákazník jednoduše zásilku odstranit.

Mnohem horší situace by byla, kdyby mu kvůli logistickým omezením bylo znemožněno v objednávce dále pokračovat a on netušil proč.

Split košíku, který může zákazník sám ovlivnit

Jsou situace, kdy e-shop košík do více zásilek rozdělit může i nemusí – záleží na přání zákazníka.

Pojďme navázat na náš příklad z praxe. Dejme tomu, že si zákazník smazal z košíku misku B z předchozího příkladu. V košíku mu tak zůstaly granule, které může získat jakkoliv, a misku A, která je na konkrétní prodejně.

V tomto případě můžeme dát zákazníkovi na výběr ze dvou možností:

  • Doručit zboží najednou – v případě, že nespěchá a počká si, až dorazí granule z centrálního skladu na prodejnu s miskou.
  • Doručit zboží co nejrychleji – zde se automaticky provede náš již známý split a zákazník si pro misku může rovnou přijít na prodejnu a granule si nechat poslat domů.
Vlevo je vidět, že si zákazník přeje objednávku nerozdělovat. Buď si může přijít pro vše na prodejnu (až tam přijdou granule k misce z centrálního skladu) nebo, pokud bude mít štěstí a bude ve spádové oblasti pro Wolt, může mu vše přivést kurýr z prodejny. Vpravo si zákazník zvolil separátní doručení.

Slevy, poukázky, kampaně – není to tak jednoduché, jak se zdá

Při splitu objednávek ale musíme myslet i na správné rozdělení slev, poukazů a kampaní. Při analýze jsme zjistili, jak komplikované poměrové rozdělení může být.

Posuďte sami na dalším příkladu z praxe:

Zákazník má košík splitnutý na dvě objednávky (300 Kč a 700 Kč) a v košíku použil 100Kč dárkový poukaz k platbě. Ten se musí rozdělit v poměru 30 % ku 70 % jeho hodnoty na jednotlivé objednávky.

Myslet na správné rozdělení je nutné u všeho – u slevových kuponů, marketingových akcí typu 1+1 zdarma, množstevních slev, atd. Zákazník přitom stále může zaplatit vše jednou platbou, i když jde reálně o více objednávek. Výhodou pro zákazníka je, že nemusí složitě přemýšlet, jak a kde objednat zboží s využitím všech výhod.

A právě tady se vracíme k naší hvězdici – když se rozdělí, vzniknou z ní samostatní, plnohodnotní jedinci. Podobně i při rozdělení košíku vznikají samostatné zásilky, které fungují jako plnohodnotné objednávky – jako by je zákazník vytvořil odděleně.

To však znamená mít dobře nastavenou nejen logistiku, ale i komunikaci: od správného rozesílání e-mailových notifikací, přes přehledné zobrazení informací na děkovací stránce, až po jasné vysvětlení, kam si má zákazník pro kterou část objednávky dojít a co přesně v jednotlivých zásilkách najde.

Košík může obsahovat více marketingových akcí a vždy musí dojít ke správnému rozdělení mezi splitnuté objednávky.

Další důvod pro split – Marketplace

Velcí hráči v e-commerce často směřují k modelu marketplace, kdy nabízejí i produkty dalších prodejců. Díky split objednávkám může zákazník koupit produkty od více dodavatelů najednou. Košík se automaticky rozdělí a zboží dorazí postupně od různých prodejců.

Závěrem

Platforma Publicator 7, kterou v PeckaDesign vyvíjíme, má split objednávek už od základu vyřešený. Umožní vašemu e-shopu růst bez omezení, efektivně zvládat logistiku a třeba se jednou stát úspěšným marketplace.

TIP pro ty co dočetli až sem: Je extrémně důležité mít vyřešenou vhodnou platební bránu. Pokud totiž zákazník platí pouze jednou platbou například za 8 objednávek, musí být pro účetní oddělení správně spárovatelné, jaká část platby je za jakou objednávku.

Split košíku může vypadat i takto :-). Například rozdělení na 8 zásilek.

Sdílet na facebooku anebo twitteru

Zpět nahoru