Neumí váš e-shop rozdělit objednávku? Jděte na to jako hvězdice!

Hvězdice se dokáže rozdělit na několik samostatných jedinců — a váš e-shop to může umět taky. Alespoň co se objednávky týče. Zjistěte, kdy se vyplatí rozdělit jeden košík do více objednávek a jaké výhody tato funkce přináší vám i vašim zákazníkům.
Pro koho je split objednávek užitečný
Split, neboli možnost rozdělit objednávku na více samostatných zásilek, ocení větší hráči, kteří se pohybují v omnichannel prostředí (tedy mají e‑commerce i kamenné obchody) a chtějí svým zákazníkům nabídnout co největší flexibilitu. Jako příklad si vezměme Super zoo, jehož e‑shop jsme nedávno redesignovali. Kromě e‑shopu provozují stovky kamenných prodejen, centrální sklad a k tomu využívají desítky tisíc výdejních míst (Zásilkovna, výdejní boxy, apod.).
Zákazníci navíc stále častěji očekávají a využívají expresní doručení přes Wolt, které probíhá přímo z prodejny.
S rostoucím množstvím možností jak zboží doručit, rostou i komplikace s logistikou.
Logistická omezení
V ideálním světě by si zákazník objednal libovolné zboží a zvolil si metodu doručení dle libosti:
- Buď domů na adresu – například prostřednictvím DPD z centrálního skladu nebo expresní dopravou Wolt z nejbližší prodejny
- Nebo na místo, kde se může pro objednávku zastavit – na jednu ze stovek prodejen či jiné výdejní místo (Z‑box, Zásilkovna, …)
My však v ideálním světě nežijeme a tak si pojďme na řetězci Super zoo ukázat příklad, kde logistika naráží na dvě zásadní omezení:
- Nelze přeposílat zboží mezi prodejnami.
- Nemá kompletační sklad, který by umožňoval spojit produkty z různých kanálů do jedné zásilky – například pokud by byla část zboží z objednávky v centrálním skladu a jeden produkt z objednávky jen na konkrétní prodejně, aktuálně není možné zákazníkovi doručit vše najednou.
Bez těchto dvou omezení by se Super zoo z pohledu logistiky blížilo ideálnímu modelu. To ale neznamená, že by šlo také o ideální řešení z pohledu byznysu – například kvůli vyšším nákladům na dopravu, potřebě nových procesů a větším nárokům na personál.
Logistický hlavolam v praxi
Co výše zmíněná logistická omezení znamenají v praxi? Zákazník si vloží do košíku 3 produkty:
- granule → jsou skladem na centrálním skladu i na prodejně X
- miska A → je skladem na konkrétní prodejně X a není na centrálním skladu
- miska B → je skladem na konkrétní prodejně Y a není na centrálním skladu
Kvůli logistickým omezením není možné zboží přeposílat mezi prodejnami ani spojit produkty z různých zdrojů do jedné zásilky. Jak tedy může e‑shop vyřešit tento logistický hlavolam, který vyplývá z limitů reálného světa?

Řešení je split košíku
A právě zde přichází na scénu split košíku. Košík se jednoduše rozdělí na jednotlivé zásilky podle dostupnosti produktů. V našem případě tedy vzniknou 3 zásilky:
- zásilka č. 1 – v tomto případě má zákazník veškeré možnosti pro doručení zásilky: může si granule nechat poslat domů z centrálního skladu, může si je objednat k vyzvednutí na prodejně X nebo třeba na výdejní místo.
- zásilka č. 2 – misku A si může objednat k vyzvednutí na prodejně X (klidně tedy v tomto případě může získat na jedné prodejně granule z 1. zásilky i misku A ze zásilky č. 2)
- zásilka č. 3 – misku B si může objednat k vyzvednutí na prodejně Y

Jak je vidět na příkladu, zákazníkovi split nemusí vždy vyhovovat. Může se totiž stát, že je vybraný produkt jen na prodejně na druhé straně republiky. V tomto případě ale může zákazník jednoduše zásilku odstranit.
Mnohem horší situace by byla, kdyby mu kvůli logistickým omezením bylo znemožněno v objednávce dále pokračovat a on netušil proč.
Split košíku, který může zákazník sám ovlivnit
Jsou situace, kdy e-shop košík do více zásilek rozdělit může i nemusí – záleží na přání zákazníka.
Pojďme navázat na náš příklad z praxe. Dejme tomu, že si zákazník smazal z košíku misku B z předchozího příkladu. V košíku mu tak zůstaly granule, které může získat jakkoliv, a misku A, která je na konkrétní prodejně.
V tomto případě můžeme dát zákazníkovi na výběr ze dvou možností:
- Doručit zboží najednou – v případě, že nespěchá a počká si, až dorazí granule z centrálního skladu na prodejnu s miskou.
- Doručit zboží co nejrychleji – zde se automaticky provede náš již známý split a zákazník si pro misku může rovnou přijít na prodejnu a granule si nechat poslat domů.

Slevy, poukázky, kampaně – není to tak jednoduché, jak se zdá
Při splitu objednávek ale musíme myslet i na správné rozdělení slev, poukazů a kampaní. Při analýze jsme zjistili, jak komplikované poměrové rozdělení může být.
Posuďte sami na dalším příkladu z praxe:
Zákazník má košík splitnutý na dvě objednávky (300 Kč a 700 Kč) a v košíku použil 100Kč dárkový poukaz k platbě. Ten se musí rozdělit v poměru 30 % ku 70 % jeho hodnoty na jednotlivé objednávky.
Myslet na správné rozdělení je nutné u všeho – u slevových kuponů, marketingových akcí typu 1+1 zdarma, množstevních slev, atd. Zákazník přitom stále může zaplatit vše jednou platbou, i když jde reálně o více objednávek. Výhodou pro zákazníka je, že nemusí složitě přemýšlet, jak a kde objednat zboží s využitím všech výhod.
A právě tady se vracíme k naší hvězdici – když se rozdělí, vzniknou z ní samostatní, plnohodnotní jedinci. Podobně i při rozdělení košíku vznikají samostatné zásilky, které fungují jako plnohodnotné objednávky – jako by je zákazník vytvořil odděleně.
To však znamená mít dobře nastavenou nejen logistiku, ale i komunikaci: od správného rozesílání e-mailových notifikací, přes přehledné zobrazení informací na děkovací stránce, až po jasné vysvětlení, kam si má zákazník pro kterou část objednávky dojít a co přesně v jednotlivých zásilkách najde.

Další důvod pro split – Marketplace
Velcí hráči v e-commerce často směřují k modelu marketplace, kdy nabízejí i produkty dalších prodejců. Díky split objednávkám může zákazník koupit produkty od více dodavatelů najednou. Košík se automaticky rozdělí a zboží dorazí postupně od různých prodejců.
Závěrem
Platforma Publicator 7, kterou v PeckaDesign vyvíjíme, má split objednávek už od základu vyřešený. Umožní vašemu e-shopu růst bez omezení, efektivně zvládat logistiku a třeba se jednou stát úspěšným marketplace.
TIP pro ty co dočetli až sem: Je extrémně důležité mít vyřešenou vhodnou platební bránu. Pokud totiž zákazník platí pouze jednou platbou například za 8 objednávek, musí být pro účetní oddělení správně spárovatelné, jaká část platby je za jakou objednávku.

Sdílet na facebooku anebo twitteru