Letos jsme vyrazili v rekordním počtu dvou zástupců Pecky na UXZ 2017. Přivezli jsme si plno zajímavých postřehů a objevů. Hned po příjezdu nás omráčila slaná zmrzlina k snídani, pak následovala salva 8 přednášek, z nichž vám náš uxák Drahoš přináší „výcuc“ toho nejzajímavějšího.

Jaké bylo tedy UXZ? Myslím, že to bylo skvělé. Ani jednou jsem se nad ničím nepozastavil s tím, že by mi to nedávalo smysl. Právě naopak, smysl mi dávalo snad všechno od organizace až po obsah přednášek. Těch organizátoři připravili rovnou 8. A o co v nich šlo? No přece o UX!

Informační architektura, taky se jí bojíte?

Krásná ukázka toho, jak je všechno komplikované hned od začátku. Pokud se chystáte na IA, tak se nevyhnete UML grafům, hloubkovému rozboru businessu klienta a skládání informační hierarchie.

Design sprint pro jednotlivce a menší projekty

Marek Kulkovský popisoval, jak využívají virtuální realitu a rozšířenou realitu při design sprintu s klienty a dodal, že: „Byli vždy nadšení a určitě to nepovažovali za zahozené peníze, stejně jako my. Dost nám to pomohlo.“

Marek nás odkazoval na knihu SPRINT od Jake Knappa, která má vyjít snad už tento měsíc v překladu u vydavatelství Melvil.

Pokud chcete ochutnat taky trochu z toho 3D světa, tak prý má význam si pořídit jenom Okulus rift anebo HTC wive.

babicka zkousi virtualni realitu

Guerilla research - mýty, tipy a triky

Tohle byla přednáška, co mě nejvíce zajímala. Momentálně jsme ve firmě zavedli guerilla uživatelské testování a tohle by to mohlo posunout dále.

Lukáš Třešňák upozornil, že „data“ z guerilly jsou pouze kvalitativní. Pokud se o ně chceme  opřít, tak si hold už musíme udělat i kvantitativní výzkum a to se už dostáváme do jiné cenové hladiny.

Přesto je guerilla skvělý nástroj, jak si ověřit funkčnost drobných věcí, u kterých nechceme čekat na potvrzení kvantitativním výzkumem.

UX ve firmě

Neuvěřitelně energická přednáška. Víte, že na světě existuje firma, která má:

  • 100 dní dovolené za rok
  • žádné procesy (jenom na výplatu)
  • obědy a večeře zdarma
  • koloběžky
  • firemní garáže
  • a mnoho jiných plusů

Mimo jiné měla firma také vlastního kadeřníka, který vás mohl zastřihnout v práci a taky paní na úklid, která vám zašla domů poklidit. To je super, říkáte si? Ano, ale jen teoreticky v praxi se to nechytilo. Vlasy rostly každému jinak, a cizí paní v domě taky neslavila úspěch. 
Ale přesně o tom UX je. Zkoušíte nové cesty a poznáváte nepoznané :-).

UX ve Velké Británii

Pokud to chcete zkusit, tak si sbalte svých pár švestek a hlavně velkou tašku s penězi. Základní investice do začátku je poměrně dost vysoká (odhaduji tak od 170 000 Kč). Najít podnájem (v Londýně) je stejné peklo jako založení účtu v bance. Prostě nejste ověřená osoba, nemáte žádnou historii v zemi, tak nemůžete počítat, že něco dostanete bez námahy.
Jinak UX je v UK vnímáno lépe než u nás. Lidé přijímají výzkumy s nadšením a sami se dokonce nabízejí jako respondenti.

pohled na platno s prezentaci a prednasejicim

Jak vytvořit vlastní Pattern Library a proč vám budou užitečné

Sbírka UI prvků s popiskem, jak je použít. Prý je to hodně nápomocné při náboru nových grafiků či webdesignérů. Můžete se inspirovat, stejně jako Kristy Marcinová, u Google, Atlasianu či Salesforce. Mají PL na webu. Vytvoření PL pro Intercom trvalo celé tři měsíce.

Animace jako Interface

Animace je stará věc, ale prý teď ožívá. Díky tomu, že je na mobile málo místa, takže právě animace nám pomáhají v orientaci. Nejlepší jsou údajně ty animace, které ani nevnímáme. Délka nejčastější animace na webu je 150 až 200ms.

Kdo má animace vytvářet? UXák, kodér a nebo grafik?
UXák je tomu asi nejvíc vzdálený, grafik už je blíž, ale nejpovolanější jsou kodéra. V ideálním případě by však měla být animace výsledkem spolupráce aspoň dvou z této trojice.

A nakonec se můžete zamyslet nad funkčností visaček.

detail visacek

Diskuze